Jak napisać dobrą informację prasową?

Informacja prasowa, jak sama nazwa wskazuje, służy przekazywaniu do mediów istotnych dla firmy czy organizacji treści. Pomaga podtrzymywać uwagę mediów, ale należy stosować ją z umiarem. Powinna być wysyłana w miarę systematycznie. Co ważne, praktycznie każdy może przygotować taki komunikat niezależnie od branży – wystarczy znaleźć pomysł. Zatem, jak napisać dobrą informację prasową?

Zgodnie z art. 4. § 4 Prawa autorskiego i prasowego ” Nie stanowią przedmiotu prawa autorskiego: 4) proste informacje prasowe”.

Oznacza to, że można je dowolnie kopiować, redagować i przekształcać. Przedmiotem prawa autorskiego jest utwór, jego cechy to:

  • działalność człowieka
  • każdy przejaw twórczy
  • indywidualny charakter
  • jakakolwiek postać
  • niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia. 

1. Od czego zacząć, by napisać dobrą informację prasową?

Przede wszystkim pisząc informację prasową należy mieć ciekawy temat. To on jest kluczem do wszystkiego. Jeśli materiał będzie atrakcyjny dla dziennikarzy – zgodzą się go udostępnić. Zatem liczą się: ciekawe ujęcie tematu, statystyki na tle branżowym lub społecznym oraz przekonanie dziennikarzy, że tekst jest wartościowy do opublikowania go na portalu lub prasie.

Następnym etapem jest udzielenie odpowiedzi na pytania: co? kto? gdzie? kiedy? dlaczego? jak? i zawrzeć je w treści. Warto także zebrać cytaty czy grafiki, aby uatrakcyjnić materiał.

2. Co powinna zawierać dobra informacja prasowa?

Pisząc informację prasową należy zawrzeć kilka stałych elementów:

  • Logo i nazwa firmy – informacja może być napisana na firmowym papierze
  • Napis Informacja prasowa – prawy górny róg
  • Data i miejsce – prawy górny róg
  • Tytuł – musi być chwytliwy, przyciągać uwagę, to od niego zależy, czy dziennikarz zapozna się z dalszą częścią informacji
  • Lead – streszczenie komunikatu, powinien odpowiadać na pytania: co? kto? gdzie? kiedy? dlaczego? jak? po zapoznaniu się z nim odbiorca powinien wiedzieć o czym jest materiał i chcieć czytać dalej
  • Rozwinięcie – szczegółowe informacje przekazane wcześniej w leadzie
  • Backgrounder – opis firmy, dostarcza dziennikarzowi więcej informacji dotyczących przedsiębiorstwa, jego osiągnięć i działalności, najczęściej jest oddzielnym dokumentem dystrybuowanym do mediów wraz z informacją prasową, a nie jako jej część
  • Osoba do kontaktu – imię, nazwisko, stanowisko, telefon, adres e-mail osoby, która w razie potrzeby udzieli szczegółowych informacji i odpowie na dodatkowe pytania

3. Zasada tzw. odwróconej piramidy

Dobra informacja prasowa powinna być napisana zgodnie z zasadą tzw. odwróconej piramidy, czyli od szczegółu do ogółu. Oznacza to, że w leadzie należy zawrzeć najważniejsze informacje, ponieważ możliwe, że tylko ta część zostanie opublikowana. W rozwinięciu należy podać pozostałe informacje, również od tych najistotniejszych do najmniej istotnych.

4. Kiedy i jak wysyłać informacje prasowe?

Informacje prasowe powinny być wysyłane systematycznie, ale tylko wtedy, kiedy rzeczywiście mamy coś do zakomunikowania światu. Dziennikarzy nie interesują reklamy produktów czy usług, lecz publikowanie informacji, które zainteresują czytelników.

Gotowy materiał należy przygotować w łatwym do edytowania formacie i -jeśli mamy dużą bazę kontaktów – najszybciej wysłać za pomocą CRM-a. Najlepiej wysyłać je rano, gdy dziennikarze są w pracy, bo potem mogą one zginąć wśród innych maili. Warto dołączyć do nich grafiki lub zdjęcia, gdyż przyspieszy to pracę.

Następnego dnia koło południa można zrobić follow up, czyli zadzwonić do dziennikarzy z pytaniem, czy dostali maila z informacją prasową i czy ją opublikują na portalu lub w prasie. Wcześniej warto sprawdzić monitoring, by nie dzwonić w miejsca, gdzie już się pojawiła.

Pobierz Template Informacji prasowej

Przeczytaj także inne wpisy z kategorii Marketing i PR:

2 thoughts on “Jak napisać dobrą informację prasową?

  1. Fajny sposób 🙂 jakby przemycić w tym jeszcze link dofollow – to już mamy zysk. Ciekaw jestem ile w ciągu dnia jest wysyłanych fakenewsów i ile z nich przechodzi….

Comments are closed.