Poradnik dla początkującego blogera, czyli o czym pamiętać?

Pamiętam swoje początki blogowania, gdy zastanawiałam się, jak prowadzić własną stronę internetową i na czym się skupić. Przejrzałam wtedy wiele stron internetowych, by dowiedzieć się jak najwięcej. Teraz, po roku prowadzenia bloga, postanowiłam stworzyć własny poradnik dla początkującego blogera.

1. Stwórz identyfikację wizualną (spójny wygląd marki)

Zanim rozpoczniesz prowadzenie bloga, najpierw stwórz identyfikację wizualną (ang. corporate identity / visual identity). Jest to podstawowe pojęcie, które służy kreowaniu wizerunku marki na rynku. Świetnie zaprojektowana pozwala zbudować wizerunek i zaufanie odbiorców, pokazać charakter marki, jej główne cele i wartości, a także wyróżnić ją spośród innych. Pod tym pojęciem rozumie się m.in. logo, nazwę, kolorystykę, zdjęcia i grafiki.

2. Twórz harmonogram treści z wyprzedzeniem

Prowadząc bloga czy inne social media warto wszystko planować z wyprzedzeniem. Pozwoli to na regularne dostarczanie treści i ułatwi pracę w momencie braku weny bądź czasu. Taki plan można przygotować zarówno w notesie, Excelu, jak i specjalnym narzędziu np. Trello czy Evernote.

Zapisuj dosłownie wszystko, co może Ci się przydać przy przygotowywaniu materiałów na bloga w formie choćby słów kluczowych, tak, abyś zawsze miał/a je pod ręką szukając inspiracji do tworzenia blogowych notek. Wyznacz również dzień, w którym będziesz publikować wpisy oraz częstotliwość np. 2/3 w miesiącu bądź częściej, jeśli masz dużo pomysłów i czasu na ich realizację. Postaw jednak na jakość, nie ilość!

3. Inspiruj się, ale nie kopiuj

Warto znać swoją konkurencję i wiedzieć co publikuje. Rada dla początkującego blogera: poszukaj blogów o podobnej tematyce do Twojej (np. lifestyle, parenting, copywriting, zdrowie, biznes), niech będą źródłem inspiracji np. jakie tematy warto poruszać. Możesz obserwować, uczyć się od innych, podpatrywać co działa, a co nie, ale nie kopiuj. Nie twórz jednak treści 1:1, by nie zostać posądzonym o plagiat. Wyróżnij się tym co i jak robisz – postaw na oryginalność i autentyczność, twórz unikalne treści.

4. Znajdź swoją niszę

Zastanów się, na czym się znasz, jaką wartość możesz dać swoim czytelnikom oraz czego mogą oni w danym temacie szukać w internecie. Znajdź i wypełnij ich potrzebę oraz przedstaw konkretne rozwiązania. Przedstawiaj treści w ciekawy i niekonwencjonalny sposób. Dzięki temu będziesz mieć pomysły na wpisy, a Twój blog będzie się rozwijał.

5. Twórz tzw. evergreen content

Evergreen content to wiecznie żywe treści, mające potencjał do generowania ruchu na stronie na przestrzeni wielu tygodni, miesięcy, a nawet i lat. Rada dla początkującego blogera: publikuj poradniki, wskazówki i uniwersalne treści, które nigdy się nie przedawnią i będą przydatne dla użytkowników mimo upływu czasu. Pamiętaj jednak, że po pewnym czasie każda treść przestaje być aktualna. Niekiedy konieczne jest wprowadzenie zmian w artykule, rozbudowanie go bądź dodanie najnowszych informacji.

RADY DLA POCZĄTKUJĄCEGO BLOGERA – GOŚCINNIE

Chciałabym pokazać proces prowadzenia bloga z różnych perspektyw. Dlatego poprosiłam dwie inne blogerki, Zkontekstu i BBwriting, by przedstawiły swoje rady dla początkujących blogerów.

Zkontekstu

1. Załóż bloga na własnej domenie

Wiem, że kiedy dopiero zaczynasz i nie wiesz jeszcze, czy twój pomysł na bloga w ogóle wypali, to pewnie zastanawiasz się, czy warto wydać te 50zł na własną domenę. Warto. Lepiej od razu zacząć działać pod własnym szyldem i tak zostać zapamiętanym.

2. Pisz oryginalne teksty

Nie powielaj tego, co zostało już gdzieś napisane. Nie chodzi mi tu o kopiowanie tekstów, a o pisaniu setnego artykułu w sieci dajmy na to o “10 sposobach na efektywną naukę”, w którym podkreślisz, jak ważne jest przewietrzenie pokoju w trakcie nauki, czy robienie regularnych przerw. Jeśli nie masz do powiedzenia czegoś oryginalnego na dany temat, to unikaj truizmów, o których można przeczytać na innym, pierwszym lepszym blogu.

3. Nie łap stu srok za ogon

Mam tu na myśli, żebyś skupił się na jednej rzeczy i wkładał w nią całe serce ;). Jeśli chcesz wspierać swojego bloga jeszcze jakąś aktywnością na social media, to skup się na jednej platformie i staraj udzielać się na niej regularnie, aby zbudować więź ze swoją publicznością. Lepsze to niż 3 zombie profile, na których nic się nie dzieje.

4. Stwórz spójny wizerunek

Spójność tego, jak prezentujesz się w sieci, wpływa na twoją rozpoznawalność. Zbuduj swój wizerunek, zwracając uwagę na to, żeby kolorystyka bloga, styl zdjęć i ogólna estetyka tworzyła harmonijną całość.

5. Publikuj regularnie

Regularność w blogowaniu sprzyja utrzymaniu zainteresowania twoich obecnych czytelników i przyciąganiu nowych, bo Google wyciąga aktywne strony wyżej w rankingu wyszukiwania. Dobrze jest ustalić sobie własny rytm postowania i starać się go trzymać (ja niestety mam z tym problem ;)) Ważne, żeby nie zrobić z blogowania rutyny, ale jednocześnie utrzymać stałą częstotliwość.

——–

Z wykształcenia jestem anglistą, z zawodu – anglojęzycznym copywriterem i tłumaczem. Na moim blogu znajdziesz trochę porad o tym, jak pokierować swoją karierą po studiach filologicznych oraz garść motywacji do własnego rozwoju.

Bbwriting

1. Nie musisz od razu ładować dużych pieniędzy w swojego bloga, ale warto kupić domenę (dzięki temu nie masz w nazwie rozszerzeń typu blogspot itp.).
2. Wybierz stały dzień wrzucania wpisów, czytelnicy doceniają regularność. Na bbwriting.pl jest to wtorek
3. Staraj się przestrzegać zasad SEO – chociaż tych kilku najważniejszych jak słowa kluczowe czy odnośniki w artykule.
4. Nie bój się pytać o rady innych, bardziej doświadczonych osób od siebie. Ja dzięki temu poznałam kilka przydatnych rzeczy z WordPress.
5. Korzystaj z darmowych szablonów i rozszerzeń. Możesz ogromnie to spersonalizować jednocześnie oszczędzając kupę czasu i pieniędzy.

——–

BBwriting jest miejscem, w którym znajdziesz wszystkie niezbędne informacje do zabawy z Hand Letteringiem i krainą artystyczną. W naszych głowach ten blog będzie miejscem, które stworzy fajną społeczność ludzi, którzy chcą podzielić się swoją wiedzą, opiniami i wskazówkami.

Przeczytaj także inne wpisy z kategorii Marketing i PR: