7 narzędzi dla blogerów, czyli bez czego nie wyobrażam sobie blogowania?

Istnieje szereg narzędzi dla blogerów, jednak są takie, bez których zdecydowanie nie wyobrażam sobie pracy nad blogiem. Optymalizują czas, ułatwiają codzienną pracę i zarządzanie kanałami komunikacji. Stworzyłam bazę, która na pewno również Tobie pomoże w blogowaniu.

1. Darmowe banki zdjęć

Powszechnie wiadomo, że to zdjęcia i grafiki przyciągają uwagę odbiorcy podczas przeglądania danej strony. Dodatkowo jeśli są spójne i w jednakowym stylu to można je łatwo skojarzyć z daną marką. Nie zawsze jest jednak czas, by przygotować własne zdjęcia do wpisu. W takiej sytuacji z pomocą przychodzą darmowe banki zdjęć, czyli zbiór dobrej jakości zdjęć i grafik, które można wykorzystywać zgodnie z licencją Creative Commons (CC).

Korzystanie z takich banków zdjęć w szczególności pozwala zaoszczędzić czas blogerowi, a jednocześnie zadbać o aspekt wizualny jego strony. Jednocześnie narzędzie to może być źródłem inspiracji do wykonania własnych zdjęć na stronę internetową czy social media, gdyż zawiera ogromną bazę zdjęć, grafik i ilustracji w wielu kategoriach m.in. biznes, zdrowie, podróż, uroda czy sport.

2. Social media

Social media to zdecydowanie jedne z ważniejszych narzędzi dla blogerów. Przede wszystkim stanowią one doskonałe źródło promocji tworzonych treści, a także umożliwiają budowanie wizerunku blogera i zaangażowanej społeczności wokół niego. Poprzez aktywność w mediach społecznościowych czytelnicy mogą poznać życie prywatne twórcy i nawiązać z nim bliższą relację.

Należy pamiętać, że głównym celem mediów społecznościowych jest interakcja z odbiorcami. Dlatego też należy regularnie publikować treści, informować o nowych wpisach oraz zachęcać do komentowania, lajkowania i udostępniania treści, odpowiadać na wszystkie komentarze i wiadomości oraz organizować wyzwania czy konkursy. Zintegrowanie bloga i social mediów to zdecydowany “must have” blogera, gdyż kanały te doskonale się uzupełniają.

3. Canva

Canva to intuicyjne narzędzie, które umożliwia tworzenie różnego rodzaju grafik. Dzięki niemu blogerzy mogą m.in. przygotować zdjęcia do wpisów, relacje na InstaStories, banner na bloga, logo czy obrobić zdjęcia (z bazy lub własne). W tym celu mogą skorzystać z gotowych szablonów do edycji bądź stworzyć własne projekty od podstaw. Z programu mogą korzystać zarówno w trybie on-line poprzez przeglądarkę internetową, jak i aplikacji na urządzeniu mobilnym (iOS i Android).

4. Snapseed

To program służący do edycji zdjęć, tworzenia kolaży i grafik. Jest łatwy w obsłudze i intuicyjny, jednak można z niego korzystać tylko w formie aplikacji na Androidzie i iOs – ie. Posiada podobne funkcje do Photoshop: korekcja jasności, kontrastu, prześwietlenia, cieni, nasycenia oraz naprawianie (retusz) czy dodanie tekstu. Dosłownie kilkoma ruchami można stworzyć prosty materiał.

5. Yoast SEO

Jest to wtyczka WordPressa, która pomaga zoptymalizować stronę pod kątem SEO, czyli pozycjonowania w wyszukiwarkach internetowych. Jest dostępna zarówno w wersji bezpłatnej, jak i premium. Zawiera min. szablony meta tytułów i opisów, analizę treści i SEO oraz możliwość pozycjonowania pod konkretną frazę kluczową (w wersji płatnej – pod synonimy i podobne słowa kluczowe).

Wtyczka po kolei pokazuje, w formie szczegółowo opisanej listy, co należy zrobić, by poprawnie zoptymalizować tekst w Internecie. Kiedy już wszystko jest dopracowane, wpis otrzymuje światełko zielone (dobrze), pomarańczowe (średnio) lub czerwone (fatalnie), dzięki czemu wiadomo, nad czym ewentualnie warto jeszcze popracować.

6. Google Analytics

To internetowe narzędzie do analizy statystyk stron internetowych, udostępniane przez firmę Google. Służy ono do badania i analizowania ruchu na poszczególnych stronach bloga. Do najważniejszych funkcji i informacji, jakie można wyciągnąć z tego typu narzędzi dla blogerów należą:

  • Zachowanie użytkowników w czasie rzeczywistym – co w danej chwili robią odwiedzający, źródło odwiedzin, ich lokalizacja, jakie strony przeglądają
  • Kim są osoby odwiedzające Twoją stronę – z jakiego kraju pochodzą, jakim językiem się posługują, w jakim są wieku i jakiej płci, na jakim urządzeniu się logują
  • Jak trafili na stronę – z wyszukiwarki, social mediów, bezpośrednio czy innego źródła
  • Jakie treści na najchętniej przeglądają – jakie treści są najczęściej odsłaniane, z których czytelnicy najczęściej uciekają lub czego szukają na stronie

Jak poprawnie skonfigurować Google Analytics pod stronę internetową można znaleźć w ebooku po zapisie na newsletter na https://www.damianrams.pl/.

7. Newsletter

Newsletter jest doskonałym kanałem do budowania zaangażowania. Za jego pośrednictwem można stworzyć listę czytelników, utrzymywać z nimi regularny kontakt, przekazywać treści istotne z punktu widzenia blogera, a także darmowe materiały (np. ebooki), aby zachęcić użytkowników do interakcji. Jego zaletami są: niski koszt, szybka droga dotarcia, mierzalność oraz interaktywność.

W internecie można znaleźć liczne programy do newslettera, ale ciężko znaleźć taki, który będzie nieustannie odpowiadał. Na początku warto skorzystać z darmowej wersji, aby powoli rozwijać swój kanał bez niepotrzebnego wydawania pieniędzy, czyli np. Mailerlite. Z czasem można przejść na bardziej zaawansowany program np. Freshmail.