4 zasady skutecznej komunikacji w social media

Social media z racji ogromnej popularności stanowią doskonały kanał komunikacji. Nie każdy jednak wie, jak poprawnie prowadzić w nich działania. W artykule przedstawiam 4 najważniejsze zasady skutecznej komunikacji.

1. Planuj

Podstawą skutecznej komunikacji w social media jest planowanie. Zastanów się zatem, gdzie są Twoi odbiorcy, na ilu platformach jednocześnie mógłbyś zamieszczać treści oraz jaki miałby być cel Twojej obecności. Dzięki planowaniu zachowałbyś regularność w prowadzeniu działań komunikacyjnych. Nie musisz publikować postów codziennie, możesz 2/3 razy w tygodniu w zależności od tego, ile masz do powiedzenia. Pamiętaj – liczy się jakość, nie ilość. Skup się na wartościowych treściach, które rzeczywiście przydadzą się Twoim odbiorcom oraz będą zgodne z ustalonym celem.

Działania w social media powinieneś planować z wyprzedzeniem, najlepiej w formie content kalendarza. Taki kalendarz najprościej stworzyć w Excelu w formie tabelki: data, temat, copy, grafika, a następnie odhaczać poszczególne dni. Przygotowując go najpierw wypisz najważniejsze wydarzenia w danym miesiącu m.in. rocznice, święta czy promocje nowych produktów, a następnie skorzystaj z kalendarza świąt nietypowych w celu urozmaicenia contentu. Po opracowaniu kalendarza możesz skorzystać z narzędzi umożliwiających zaplanowanie postów na określony dzień i godzinę m.in. Creator Studio (dedykowane narzędzie do Facebooka i Instagrama), Planoly czy Hootsuite.

2. Dopasuj treści do platformy

Każdy portal społecznościowy rządzi się swoimi prawami. Te treści, które sprawdzą się na Instagramie i Facebooku – niekoniecznie również na LinkedInie. Dlatego też przed podjęciem jakiegokolwiek działania najpierw dogłębnie poznaj specyfikę danego medium, a dopiero później opracuj odpowiednią strategię. Nie powielaj treści 1:1 lecz staraj się je dopasować do danego kanału (pod względem formatu i copy).

  • Facebook – to, co wyróżnia ten kanał spośród innych to możliwość prowadzenia fanpage’a, grup społecznościowych oraz dodawanie multimediów, tj. zdjęć, filmów, linków, zazwyczaj dodaje się krótsze treści, połączenie tekstu i obrazu, luźna forma, warto dodawać emotki i organizować konkursy (zgodnie z regulaminem serwisu)
  • Instagram – serwis nastawiony na obraz (zdjęcia i wideo), warto dodawać dłuższe opisy w postach, estetyczne i dobrej jakości zdjęcia, skupić się na instastory i IGTV (wideo to przyszłość) i dobierać odpowiednie hashtagi
  • YouTube – platforma, która umożliwia umieszczanie, ocenianie i komentowanie filmów, zarówno dłuższe, jak i krótsze formy, można w łatwy, luźny sposób przedstawić historię marki, warto przygotować odpowiedni scenariusz
  • LinkedIn – platforma biznesowa, możliwość wzmocnienia wizerunku eksperta, nawiązania relacji biznesowych, połączenie tekstu i obrazu (zdjęcia i wideo), krótsze i dłuższe formy, w porównaniu do innych mediów nie trzeba dodawać treści regularnie (choć warto), publikacja artykułów eksperckich, raczej sztywna forma wpisów

Do skutecznej komunikacji w social media możesz korzystać z banków zdjęć czy programów graficznych (np. Canva, Snapseed, Lightroom). Pozwoli to na zachowanie spójności, estetyki na Twoim profilu.

3. Angażuj swoich odbiorców

Social media są nastawione na promowanie działalności i budowanie wizerunku, ale przede wszystkim na tworzenie zaangażowanej społeczności wokół marki oraz interakcji z odbiorcami. Odpowiadaj zatem na wszystkie wiadomości, komentarze oraz organizuj ciekawe wyzwania i konkursy. Zachęcaj odbiorców do reakcji na treści – polubień, komentarzy i udostępnień. Pamiętaj o odpowiednim CTA (wezwaniu do działania) typu „Polub”, „Udostępnij”, czy „Daj znać w komentarzu”.

Wykorzystuj również funkcje dostępne na poszczególnych platformach. Przykładowo na Instagramie mogą to być grafiki, IGTV, wideo, naklejki na Instastory (ankiety, pytania, challenge, quiz, odliczanie) czy live. Na Facebooku zaś – grafiki, wideo, wydarzenia, ankiety, wspólne oglądanie bądź transmisja na żywo. Twórz infografiki, recenzje, case studies, memy, prasówki czy real-time marketing. Baw się formatami, by nieustannie tworzyć wartościowy content dla odbiorców.

4. Eksperymentuj, analizuj, testuj

Ostatnim elementem skutecznej komunikacji w social media jest analiza. Dzięki niej dowiesz się, czy działasz zgodnie z ustalonym celem i trafiasz do grupy docelowej oraz jakie treści są dla niej interesujące. Pozwoli Ci to poznać zachowania i potrzeby odbiorców oraz zoptymalizować dotychczasowe działania.

Przygotuj różne formaty i sprawdź, które bardziej konwertują, a które mniej. Dokonując analizy w szczególności przyjrzyj się takim wskaźnikom jak zasięg postów oraz liczba i rodzaj reakcji (polubienia, komentarze, udostępnienia) pod pojedynczymi postami. Pamiętaj, że swoje działania możesz analizować na każdym etapie i natychmiast je korygować.

Co jeszcze według Ciebie powinno znaleźć się na tej liście?

Przeczytaj także inne wpisy z kategorii social media:

3 thoughts on “4 zasady skutecznej komunikacji w social media

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *