Jak napisać dobry artykuł na bloga?

Prowadzisz bloga osobistego bądź firmowego? Nie wiesz, jak napisać dobry artykuł? W takim razie ten wpis jest dla Ciebie. Poznasz w nim trzy etapy, dzięki którym z łatwością stworzysz wartościowy, czytelny i zoptymalizowany pod wyszukiwarkę materiał blogowy.

1. Przygotowania

Przygotowując dobry artykuł na bloga, przede wszystkim musisz określić tematykę artykułu. Zastanów się zatem co chcesz przekazać i jaki problem rozwiązać. Skorzystaj ze swojej gotowej bazy pomysłów (być może tam znajdziesz jakąś inspirację) lub zrób research w internecie (może jest coś o czym jest głośno w danym momencie i warto wyrazić swoją opinię?).

Po doprecyzowaniu tematu pomyśl o SEO, czyli optymalizacji tekstu pod kątem wyszukiwania. W tym celu skorzystaj z AnswerThePublic, przygotowując zarówno artykuł na bloga osobistego, jak i firmowego. Jest to darmowe narzędzie online, które dla dowolnego zapytania wizualnie (w formie drzewka i listy) prezentuje różne kombinacje słów kluczowych i formułowanych pytań w wyszukiwarce Google. Dzięki niemu dowiesz się, o co użytkownicy najczęściej pytają w danym temacie oraz łatwo i szybko stworzysz przejrzystą strukturę tekstu (potem będziesz już tylko zapełniać ją treściami). Wybrane frazy wykorzystaj jako tytuł artykułu (np. x sposobów na.., Jak zrobić…) i śródtytuły danych zagadnień (nagłówki H2, H3, H4), a także naturalnie wpleć je w tekst. Stosując te zabiegi, zwiększysz widoczność artykułu w wyszukiwarce oraz ruch na stronie.

Co ważne, jeśli chcesz przygotować dobry, merytoryczny artykuł na bloga firmowego, koniecznie zrób dokładny research. Zwróć uwagę, aby źródła, z których będziesz czerpać wiedzę, były wiarygodne. Jeśli masz taką możliwość poproś również eksperta z danej dziedziny (np. z własnej firmy) o weryfikację pod kątem merytorycznym (oczywiście już po przygotowaniu całego materiału).

2. Pisanie tekstu i oprawa graficzna

Masz już doprecyzowany temat i strukturę tekstu (tytuł, śródtytuły). Teraz wreszcie możesz wziąć się za pisanie. Zacznij od opisania zagadnień pod poszczególnymi śródtytułami, a następnie dopisz wprowadzenie i podsumowanie. Pamiętaj o zachowaniu czytelności artykułu, czyli akapitach oraz naturalnym wplataniu słów kluczowych. Jeśli masz stronę na WordPressie, polecam skorzystanie z wtyczki Yoast SEO. Jest ona dostępna zarówno w wersji bezpłatnej, jak i premium. Zawiera min. szablony meta tytułów i opisów, analizę treści i SEO oraz możliwość pozycjonowania pod konkretną frazę kluczową (w wersji płatnej – pod synonimy i podobne słowa kluczowe). Wtyczka po kolei pokazuje, w formie szczegółowo opisanej listy, co należy zrobić, by poprawnie zoptymalizować tekst w Internecie.

Po napisaniu artykułu zajmij się jego linkowaniem (wewnętrznym i zewnętrznym w celu dopełnienia treści) oraz stroną wizualną. Wybierz zdjęcie główne oraz (opcjonalnie) kilka do wybranych śródtytułów. Pamiętaj, żeby choć trochę nawiązywały do tematyki materiału tak, by tworzyły z nim spójną całość. Uważaj jednak, by nie było ich za dużo – są tylko dodatkiem. Aby je dobrać, skorzystaj z zewnętrznej bazy (płatnej lub bezpłatnej) albo wewnętrznej (firmowej lub osobistej). Sprawdź, jakie polecam darmowe banki zdjęć.

3. Publikacja i dystrybucja

Przed publikacją koniecznie jeszcze raz przeczytaj w całości artykuł na bloga, aby wyłapać potencjalne literówki, podwójne spacje oraz błędy językowe czy stylistyczne. Jeśli masz taką możliwość – poproś kogoś znajomego o dodatkowe sczytanie. Spojrzy na materiał świeżym okiem i może zauważy coś, co Ty pominąłeś (nawet jeśli czytałeś tekst wiele razy). Jest to również dobry moment na wprowadzenie poprawek i ostatnich szlifów.

Po publikacji pora na ostatni krok, czyli dystrybucję. O nowym artykule w szczególności poinformuj w kanałach własnych. Możesz stworzyć dedykowany post lub relację wraz z zamieszczonym linkiem do materiału blogowego w social mediach, a także wysłać newsletter (sprawdź polecane przeze mnie programy). Pamiętaj, żeby co jakiś czas wracać do artykułu i ponownie wykorzystywać zawarte w nim treści np. w formie grafik, infografik czy wideo.

Przeczytaj także inne wpisy z kategorii Marketing i PR: