Prowadzenie bloga – od czego zacząć?

Zastanawiasz się od czego zacząć prowadzenie bloga? Przeprowadzę Cię krok po kroku na podstawie doświadczenia, które zdobyłam podczas pierwszego roku blogowego. Przez ten czas, metodą prób i błędów, wiele się nauczyłam. Teraz tą wiedzę, chce przekazać Tobie.

Prowadzenie bloga – wady i zalety

Jeśli zastanawiasz się nad prowadzeniem bloga to na pewno rozważasz wszystkie za i przeciw. Od razu zaznaczę, że zarządzanie własną stroną internetową, wcale nie jest takie proste, jak się może niektórym wydawać. Działalność taka posiada zarówno zalety, jak i wady.

ZALETY:

  • portfolio, które może pomóc w rozwoju kariery zawodowej
  • rozwój kreatywności i umiejętności (m.in. graficznych, fotograficznych, analitycznych)
  • nauka planowania i systematyczności
  • budowanie marki osobistej
  • szlifowanie warsztatu pisarskiego
  • możliwość poznania nowych osób (blogerów)
  • możliwość zaistnienia w sieci, wyrażenia siebie i swoich pasji
  • satysfakcja

WADY:

  • czasochłonne przygotowywanie wpisów i promocja
  • długie oczekiwanie na pierwsze wyniki (wyświetlenia stron)
  • duża konkurencja
  • nieustanne aktualizowanie treści
  • potrzebna wszechstronna wiedza

Platforma blogowa, czyli gdzie założyć bloga

Bloga można założyć zarówno bezpłatnie (np. Blogger, wordpress.com), jak i płatnie (np. WordPress). Od twórcy zależy, którą formę wybierze. Jeśli chce najpierw sprawdzić, czy to dla niego – może wybrać opcję darmową z możliwością przeniesienia strony po pewnym czasie na domenę i hosting (wersja płatna). Jeśli jednak chce od razu pójść w stronę profesjonalizmu i prowadzić rozbudowaną stronę – warto by kupił własną przestrzeń w Internecie.

Tematyka i cel

Przede wszystkim chcąc prowadzić bloga trzeba mieć na niego pomysł i jasno określone cele – bez tego ani rusz. Dlatego na początku warto wziąć kartkę, długopis i za pomocą np. mapy myśli wypisać swoje zainteresowania, umiejętności i zagadnienia, które można poruszyć. Warto odpowiedzieć sobie na pytania: Co lubię? Co sprawia mi przyjemność? W czym jestem dobry/a? Czy są dziedziny o których wiem tyle, że mogę uczyć innych? Co chcę osiągnąć: edukować, dostarczać rozrywkę czy tworzyć poradniki?

Najlepiej, gdyby tematyka strony była jedna bądź zbliżona, inaczej może wyjść misz-masz. Niezależnie od wybranego tematu bloga, najważniejsze, to żeby mieć chociaż jakiekolwiek pojęcie o tym, o czym chce się pisać. To może naprawdę pomóc w późniejszym prowadzeniu swojego miejsca w sieci, tak samo jak opracowanie kilku tematów na zaś.

Grupa docelowa

Kolejnym krokiem jest określenie swojej grupy docelowej, czyli scharakteryzowanie swojego idealnego odbiorcy. Taki opis w szczególności powinien zawierać: wiek, płeć, pasje, zainteresowania oraz problemy do rozwiązania. Pomoże to m.in. w dostosowaniu i przygotowaniu treści do oczekiwań odbiorców, dobraniu słów kluczowych do pozycjonowania strony (jak odbiorcy, wyszukują dane treści) oraz usprawni ogólną pracę nad blogiem.

Zidentyfikowanie grupy odbiorców można wykonać m.in. poprzez analizę konkurencji bądź raportu w Google Analytics. W poszczególnych raportach w GA w sekcji „Użytkownicy” znajdują się dane prezentujące internautów odwiedzających stronę internetową: wiek, płeć, lokalizacja, zainteresowania, przeglądarka i system operacyjny, z którego korzystają. Dzięki analizie innych raportów można również dowiedzieć się, w jakich godzinach odbiorcy korzystają ze strony, z jakich źródeł trafiają (wyszukiwarka Google, social media, bezpośrednio lub inne) oraz które strony i artykuły wzbudzają ich największe zainteresowanie.

Identyfikacja wizualna

Zanim rozpocznie się prowadzenie bloga, warto najpierw stworzyć identyfikację wizualną (ang. corporate identity / visual identity). Jest to podstawowe pojęcie, które służy kreowaniu wizerunku marki na rynku. Świetnie zaprojektowana pozwala zbudować wizerunek i zaufanie odbiorców, pokazać charakter marki, jej główne cele i wartości, a także wyróżnić ją spośród innych.

Na identyfikację wizualną w szczególności składają się:

  • nazwa (powinna być prosta, łatwa do zapamiętania i powiązana z tematyką strony)
  • logo
  • kolorystyka (kolory, które będą wyróżniać markę)
  • font / czcionka
  • zdjęcia i grafiki
  • motyw

Planowanie

Jest to podstawa każdej strategii, bez tego może łatwo zapanować chaos. Najlepiej wyznaczyć sobie konkretny dzień na opracowanie tematów wpisów i harmonogramu na miesiąc z góry. Pozwoli to na regularne dostarczanie treści i ułatwi pracę w momencie braku weny bądź czasu. Taki plan można przygotować zarówno w notesie, Excelu, jak i specjalnym narzędziu np. Trello czy Evernote.

Promocja

Po ustaleniu tematyki, celu, grupy docelowej, identyfikacji wizualnej i planu treści – pora zająć się promocją. W szczególności warto połączyć prowadzenie bloga z social mediami: Facebookiem, Instagramem czy Twitterem. Umożliwi to głębsze nawiązanie relacji z czytelnikami oraz dostarczenie jeszcze większej ilości treści. Są one idealnym dopełnieniem, warto jednak dopasować je do tematyki strony internetowej.

Kolejnym kanałem promocji może być newsletter, który służy do stałej komunikacji. Ma na celu informowanie odbiorców o nowościach, zmianach, ofertach i aktualizacjach w obrębie danej marki czy tematu. Dobrym pomysłem jest stworzenie prezentu za zapis na listę e-mail, który przyciągnie odpowiednie osoby i przyczyni się do wzrostu ruchu na stronie.

Warto również z czasem rozważyć nawiązanie relacji z mediami poprzez wysyłanie artykułów blogowych do redakcji portali internetowych. Należy jednak pamiętać, że taki wpis trzeba odpowiednio przygotować – zapraszam do wpisu, w którym tłumaczę, jak napisać dobrą informację prasową.

Przeczytaj także inne wpisy z kategorii Marketing i PR:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *