Media stanowią tzw. czwartą władzę – to właśnie prasa, radio i TV są głównym źródłem, z którego czerpiemy informację. Dlatego też utrzymanie pozytywnych relacji z mediami jest tak ważne dla biznesu. Dobrze prowadzone media relations umożliwiają kształtowanie wizerunku i zwiększenie rozpoznawalności marki. Dowiedz się, dlaczego warto i jak budować relacje z mediami.
1. Dlaczego warto budować relacje z mediami?
Media relations, czyli budowanie relacji z mediami, jest jedną z podstawowych technik public relations. Warto wziąć je pod uwagę przygotowując strategię komunikacji, gdyż są darmowym sposobem na kształtowanie wizerunku i zwiększenie rozpoznawalności marki. Dzięki nim można przekazać podstawowe informacje dotyczące organizacji. Pomagają one w funkcjonowaniu każdej organizacji, ale tylko wtedy jeśli zostaną odpowiednio dobrane do jej potrzeb i kształtowane długofalowo. Media o zasięgu lokalnym, regionalnym czy ogólnopolskim mogą pomóc w zażegnaniu sytuacji kryzysowej.
Co ważne, nawiązać kontakt z mediami mogą wszyscy – zarówno korporacje, małe i średnie firmy, NGO, jak i blogerzy. Każda branża: kosmetyczna, modowa, zdrowotna, finansowa, biznesowa, motoryzacyjna, prawna, IT czy zero waste. Wystarczy znaleźć odpowiedni pretekst np. ciekawe szkolenie, warsztaty, poradniki (np. jak dbać o włosy, jak oszczędzać, obecne trendy czy pojawienie się nowego produktu na rynku). Ważne, aby materiał był merytoryczny i nie był reklamą.
Budowanie relacji z mediami to w szczególności przygotowywanie i wysyłanie do mediów informacji prasowych oraz wystąpienia medialne w TV czy radio. Tutaj jednak są już potrzebne konkretne umiejętności m.in. budowania przekazu, obeznanie z kamerą, pewność siebie, odpowiednia dykcja, autoprezentacja i naturalność. Obecnie jednak media poszukują ekspertów, więc warto zainteresować się również tą formą budowania relacji z mass mediami.
Zobacz również:
- Jak napisać dobrą informację prasową? >>
- Jakie kanały komunikacji online wykorzystać w działaniach firmy? >>
- 5 popularnych kanałów komunikacji na stronie internetowej >>
2. Jak budować relacje z mediami?
Internetowe biuro prasowe
- Przygotuj informację prasową na dany temat (np. konferencji, działalności organizacji czy poradnik)
- Wyślij materiał do przygotowanej bazy mediów (warto stworzyć przyciągający uwagę tytuł, ciekawą treść wiadomości, dołączyć informację i zdjęcia / grafikę, informację najlepiej wysłać między 9 a 12, by redaktor zdążył się z nią zapoznać i zdecydować o potencjalnej publikacji)
- Następnego dnia zrób monitoring mediów, który polega na wyszukiwaniu określonych zagadnień w artykułach i wzmiankach prasowych, informacjach i audycjach nadawanych przez radio, telewizję, agencje informacyjne, a także dostępnych w Internecie (można to wykonać za pomocą narzędzia np. IMM, Newspoint czy Brand24 bądź w przypadku braku budżetu – wyszukując samodzielnie w wyszukiwarce)
- Następnie wykonaj tzw. follow up, czyli zadzwoń do dziennikarzy z bazy mediów, którzy nie opublikowali informacji czy otrzymali maila i czy można liczyć na ich publikację
- Ponownie wykonaj monitoring mediów
Konferencja prasowa
- Przygotuj informację prasową na temat konferencji
- Stwórz bazę mediów i wyślij do niej informację prasową (nie wcześniej niż tydzień przed wydarzeniem)
- Przygotuj materiały prasowe (tzw. press kit) dla dziennikarzy (informacja prasowa, materiały na temat firmy, organizacji, wydarzenia)
- 1 – 2 dni przed wydarzeniem skontaktuj się telefonicznie z dziennikarzami z bazy w celu potwierdzenia ich obecności, a następnie stwórz listę mediów (zostaw trochę wolnego miejsca w tabelce, gdyż często zjawiają się dziennikarze, którzy nie potwierdzili udziału w konferencji)
- Podczas konferencji prasowej prowadź recepcję, gdzie dziennikarze będą mogli odhaczyć się na liście, pobrać materiały prasowe i uzyskać dodatkowe informacje (warto zbierać wizytówki od dziennikarzy, by następnie wpisać je do bazy mediów)
- Po konferencji wpisz pozyskane kontakty do bazy i wyślij informację prasową wraz z podsumowaniem i dodatkowymi materiałami np. zdjęciami (materiały warto wysłać do wszystkich mediów, nie tylko tych obecnych na konferencji, najlepiej tego samego dnia bądź następnego z samego rana)
- Następnego dnia rano zrób monitoring mediów i follow up
3. W jaki sposób budować własną bazę mediów?
Baza mediów to lista kontaktowa, zawierająca wszystkie interesujące nas media. Stanowi absolutne must have, jeśli chcemy nawiązać relacje z mediami, choć to działanie czasochłonne i wymagające nieustannych aktualizacji. Jest pierwszym krokiem, jaki należy wykonać w komunikacji z mass mediami, bez dobrze zrobionej bazy kontaktów, praca w branży PR jest niemożliwa.
Aby zbudować własną bazę mediów:
- Ustal do kogo chcesz dotrzeć z informacją (związane z branżą, w której dana organizacja działa np. biznes, parenting, nieruchomości, lifestyle, kultura, zdrowie czy IT i technologie oraz zasięgiem: lokalne, regionalne, ogólnopaństwowe)
- Przeszukaj prasę, radio, telewizję, portale internetowe i dobierz odpowiednie media
- Pogrupuj media np. tematycznie, wg rodzaju czy zasięgu
- Znajdź kontakt do danego dziennikarza w internecie lub dzwoń do redakcji (większe szanse na publikację)
- Stwórz Excela z mediami i danymi kontaktowymi do dziennikarzy (nazwa redakcji, mail i nr. telefonu do dziennikarza, podział na kategorie / rodzaj medium / zasięg)
- Aktualizuj bazę mediów (dziennikarz może zmienić pracę i automatycznie maile nie będą docierać do redakcji)
Przeczytaj także inne wpisy z kategorii Marketing i PR: