Konsekwentne i wartościowe publikowanie treści jest kluczem do utrzymania regularności, dotarcia do grupy docelowej, a także zrealizowania ustalonych celów. Jednym z narzędzi, które pomaga w organizacji i publikacji treści w social media jest content kalendarz. Sprawdź, czym jest, dlaczego warto go przygotowywać, a także w jaki sposób.

Plan czy spontan – jak publikować content w social media?

Oczywiście, że… plan. Planowanie sprawdza się w wielu aspektach życia. Wprowadza harmonię oraz poczucie panowania nad własnym życiem. Nie inaczej jest w social mediach – możesz zyskać szereg korzyści.

Od czego zacząć?

  • Swórz content kalendarz z wyprzedzeniem
  • Ustal, ile postów tygodniowo lub miesięcznie jesteś w stanie publikować (w przeciwieństwie do stories na Instagramie nie musisz codziennie, ale przynajmniej 1-2 razy w tygodniu)
  • Zdecyduj, jakie będą to rodzaje postów (zdjęcia, karuzele, infografiki, wideo itd.)
  • Wyznacz dni, w które będziesz przygotowywać potrzebne materiały do publikacji

Pamiętaj – liczy się jakość, nie ilość. Skup się na wartościowych treściach, które rzeczywiście przydarzą się Twoim odbiorcom. Czasem lepiej publikować mniej, ale bardziej merytoryczne treści.

Czym jest content kalendarz i jakie elementy powinien zawierać?

Content kalendarz (inaczej kalendarz treści lub kalendarz publikacji) to szczegółowy harmonogram treści, służący do planowania treści na danym kanale. Pomaga wszystko uporządkować i odpowiednio przygotować. Warto go tworzyć z odpowiednim wyprzedzeniem – co najmniej 2-tygodniowym, a najlepiej miesięcznym.

Możesz go stworzyć zarówno w wersji papierowej, jak i online (np. w Excelu czy kalendarzu Google), najlepiej w formie tabelki. To od Twoich preferencji jednak zależy, jaki szablon kalendarza wybierzesz. Ważne, aby spełniał swój cel i pomagał Ci planować treści na profile social media.

Content kalendarz powinien zawierać:

  • daty,
  • tematy postów,
  • opisy do postów (copy),
  • kierunek graficzny (zdjęcie, grafika, infografika, karuzela czy może wideo),
  • informację, czy z reklamą, czy bez (jeśli je realizujesz),
  • miejsce na uwagi.

Dlaczego warto przygotowywać content kalendarz na profile social media?

Istnieje szereg korzyści z planowania treści w mediach społecznościowych. Oto kilka z nich:

  • zachowasz regularność w publikacji,
  • będziesz w stałym kontakcie ze swoimi odbiorcami,
  • zwiększysz szansę na pozyskanie nowych obserwujących,
  • zapełnisz swój kalendarz treściami, dzięki którym uzyskasz zamierzone efekty,
  • zróżnicujesz treści i dopracujesz je,
  • zaoszczędzisz czas i nerwy (nie będziesz szukać pomysłu na content w pośpiechu).

Może Cię zainteresować: Skąd brać pomysły na skuteczny content? 10 pomysłów, dzięki którym rozwiniesz swoje social media


Content kalendarz – jak stworzyć w praktyce?

Osobiście content kalendarz przygotowuję w różnych wersjach – prywatnie na kartce papieru (tylko ja z niego korzystam), zaś zawodowo w Excelu online (nie tylko ja mam do niego wgląd). Niezależnie jednak od wersji, zawsze w formie tabelki. Tak jest mi po prostu wygodniej.

Sprawdź, jak w prosty i szybki sposób możesz stworzyć miesięczny kalendarz publikacji na swoje social media!

  1. Stwórz szablon kalendarza w Excelu (1 kanał = 1 content kalendarz, jeśli prowadzisz kilka kanałów social media, przygotuj oddzielne zakładki w ramach jednego pliku)
  2. Utwórz kalendarz na dany miesiąc (wpisz nazwę miesiąca, daty, zaznacz weekendy)
  3. Wpisz ważne dla Ciebie wydarzenia w danym miesiącu (np. premiera nowego produktu, sprzedaż danego produktu czy usługi, urodziny marki)
  4. Spójrz w kalendarz świąt nietypowych (np. kalbi.pl) i typowych – zapełnij harmonogram świętami pasującymi do Twojej branży (postaw na niestandardowe pomysły np. stwórz poradnik na Dzień Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego czy opublikuj przepis na swoje popisowe danie z okazji Dnia Szefa Kuchni)
  5. Zaznacz dni, w które planujesz publikację postów w social media
  6. Wpisz temat poszczególnych postów i ustal kierunek graficzny (zdjęcie, grafika, infografika, karuzela czy wideo + opisz, co ma się na nich znaleźć),
  7. Przygotuj copy do postów i zaznacz, które ewentualnie będziesz reklamować
  8. Gotowe – masz zaplanowany content na cały miesiąc!

Przeczytaj także inne wpisy z kategorii social media:

O autorze

Jestem Specjalistką ds. marketingu, pasjonatką kreatywnego contentu i skutecznej komunikacji. W marketingu działam od 2019 roku.

Uczę, jak tworzyć skuteczny content oraz rozwijać markę.

Ze mną rozwiniesz swoją markę!