Znalezienie inspiracji oraz opracowanie skutecznych treści to nie lada wyzwanie. Wymaga to dużo kreatywności i planowania. Z artykułu dowiesz się, czym jest sezonowość, dlaczego warto ją stosować, a także jak w praktyce przygotować sezonowy content.

Czym jest sezonowość?

Treści są sezonowe, jeśli opierają się na określonym sezonie, nadchodzącym święcie lub ważnym wydarzeniu. Najlepiej jak są bezpośrednio związane z daną branżą czy działalnością.

Mowa tu przede wszystkim o:

  • okresie świątecznym (Boże Narodzenie, Dzień Matki, Walentynki itd.),
  • wydarzeniach, takich jak rozpoczęcie roku szkolnego, ferie zimowe czy wakacje,
  • świętach nietypowych (Dzień Pizzy, Dzień Czekolady, Dzień bez samochodu itd.)

Sezonowy content – dlaczego warto i gdzie go stosować?

Treści tego typu, choć wymagają dużo więcej kreatywności i planowania, mogą przynieść sporo korzyści:

  • umożliwiają dotarcie do nowych odbiorców
  • dają odbiorcom poczucie, że marka dba o ich potrzeby
  • odbiorcy lubią, jak przypomina się im o ważnych okazjach oraz podsuwa rozwiązania
  • pozwalają zwiększyć sprzedaż danych produktów czy usług w danym okresie
  • stanowią nieskończoną kopalnię contentowych inspiracji

Sezonowy content możesz stosować w zasadzie wszędzie (zależy od inwencji twórczej) – przede wszystkim na blogu i w social mediach. Warto także przetestować go w komunikacji wewnętrznej firmy (pracownicy z pewnością docenią kreatywność swojego pracodawcy).

Najważniejsze jednak, aby treści te były dostosowane do Twojej branży. Inaczej nie uzyskasz oczekiwanego efektu.

Jak przygotować sezonowy content?

Wiesz już, czym jest sezonowy content, dlaczego warto go stosować i gdzie. Teraz przejdźmy do części praktycznej, czyli jak go przygotować. Wbrew pozorom nie jest to takie trudne. W końcu sezonowość występuje w różnych branżach.

Krok po kroku

  1. Stwórz tabelkę w Excelu z podziałem na dni i miesiące
  2. Zastanów się, jak możesz połączyć poszczególne sezony ze swoją branżą i wypisz pomysły
  3. Spójrz w kalendarz świąt typowych i nietypowych (np. na stronie kalbi.pl) i wypisz wszystkie święta pasujące do Twojej branży
  4. Śledź na bieżąco, jakie są trendy i okresy, w których odbiorcy mogą być bardziej aktywni
  5. Przygotowując content kalendarz na dany miesiąc, zaglądaj do Excela i inspiruj się

Osobiście uwielbiam łączyć święta czy poszczególne sezony (wakacje, ferie zimowe itd.) z edukacją, zabawą czy sprzedażą. To tzw. wartość dodana dla odbiorców. Można przekazać wiedzę potrzebną w danym momencie oraz fajnie angażować. U mnie się to zawsze sprawdza.

Kilka przykładów dla inspiracji

Branża ubezpieczeń

  • święta typowe: Boże Narodzenie, Nowy Rok, Wielkanoc, Walentynki, Dzień Kobiet, Dzień Mężczyzn, Dzień Dziecka itd.
  • święta nietypowe: Dzień Ubezpieczenia Samochodu (np. dlaczego warto ubezpieczyć samochód), Dzień Agenta Ubezpieczeniowego (np. życzenia i zachęcenie do zostania Agentem), Dzień Bezpiecznego Kierowcy (np. jakaś angażująca, edukacyjna zabawa czy poradnik), Dzień Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (np. poradnik) itd.
  • sezony: ferie zimowe (np. bezpieczeństwo na stoku), wakacje (np. bezpieczeństwo nad wodą), rok szkolny (ubezpieczenie NNW) itd.

Branża gastronomiczna

  • święta typowe: Boże Narodzenie, Nowy Rok, Wielkanoc, Walentynki, Dzień Kobiet, Dzień Mężczyzn, Dzień Dziecka itd.
  • święta nietypowe: Dzień Herbaty (ciekawostka nt. herbaty, zniżka), Dzień Kawy (ciekawostka nt. kawy, zniżka), Dzień Szefa Kuchni (np. specjały Szefa Kuchni), Dzień Spaghetti itd.
  • sezony: wiosna-zima (np. potrawy z wykorzystaniem sezonowych produktów), święta (np. pomysły na nietypowe świąteczne potrawy), Halloween czy Sylwester (np. pomysły na nietypowe przekąski) itd.

Branża e-commerce (w zależności od asortymentu)

  • święta typowe: Boże Narodzenie, Nowy Rok, Wielkanoc, Walentynki, Dzień Kobiet, Dzień Mężczyzn, Dzień Dziecka itd.
  • święta nietypowe: Black Friday, Cyber Monday (zniżki i promocje na produkty czy usługi), Dzień Koszuli itd.
  • sezony: wiosna-zima, wakacje, wesele itd.

Jeśli chcesz otrzymać jeszcze większą bazę inspiracji na angażujący content, to odbierz darmowy kalendarz content marketera:


Przeczytaj także inne wpisy z kategorii Marketing i PR:

O autorze

Jestem Specjalistką ds. marketingu, pasjonatką kreatywnego contentu i skutecznej komunikacji.

Uczę, jak tworzyć skuteczny content oraz rozwijać markę.

Ze mną rozwiniesz swoją markę!