Nie wiesz, skąd brać pomysły na content? Masz blokadę twórczą? Spokojnie, każdemu może się to czasem zdarzyć. Mam dla Ciebie świetne rozwiązanie – listę pomysłów, które możesz w każdej chwili wykorzystać na swoich profilach w mediach społecznościowych – zarówno w przypadku marki osobistej, jak i firmowej.

1. Słuchaj swoich odbiorców

Twoi odbiorcy to najlepsze źródło inspiracji. Przejrzyj zatem swoją skrzynkę odbiorczą, komentarze i opinie o Twojej marce. Posłuchaj, co Twoi odbiorcy mają do powiedzenia, z czym się zmagają i czego szukają.

Zastanów się, jak możesz rozwiązać ich problem, a następnie udziel grupowej odpowiedzi. Możesz także wprost zapytać o ich zainteresowania i potrzeby. Zadaj pytanie np. w formie posta czy naklejki na stories (ankieta, zadaj pytanie) i czekaj na feedback. Powtarzaj czynności co jakiś czas, dzięki czemu zbierzesz bank ciekawych pomysłów na treści. Wszystkie wnioski koniecznie zapisz w swojej bazie pomysłów, czyli zbiorze tematów wartych poruszenia (np. w notesie czy notatce w telefonie).

2. Pokaż kulisy działań swojej marki

Ciekawym pomysłem na unikatowy content jest pokazywanie backstage’u. W ten sposób pokażesz markę od innej strony, uchylisz rąbek tajemnicy. Poprzez zaproszenie odbiorców do swojego świata staniesz się im bliższy, a zarazem autentyczny. W ten sposób nie tylko dostarczysz odbiorcom ciekawych treści, ale wpłyniesz też na pozytywny odbiór Twojej marki.

Możesz pokazać, jak w rzeczywistości np. wygląda sesja zdjęciowa i obróbka zdjęć, praca nad książką, produktami czy codzienne życie. Stosuj różne formy – posty, video czy stories. Tłumacz, co w danym momencie robisz i na jakim jesteś etapie. Pokazuj wszystko, co wydaje Ci się interesujące dla innych. Wykorzystaj media społecznościowe jako swego rodzaju relację z życia Twojej marki osobistej bądź firmowej.

3. Przekaż swoją wiedzę

Prowadzisz konto o tematyce, którą się interesujesz, czyli masz pewną wiedzę. Stwórz zatem cykl, w którym krok po kroku będziesz przekazywać wiedzę na ten temat. W pierwszym poście zawrzyj jedynie ogólne informacje, które następnie będziesz rozwijać w treści kolejnych postów (od ogółu do szczegółu). Dzięki temu Twoi odbiorcy zyskają ciekawe treści, a ty content zaplanowany na dłuższy czas.

W każdej branży pojawiają się też jakieś nowinki – warto informować o nich swoją grupę odbiorców. Możesz też polecać przydatne narzędzia do pracy czy książki branżowe. Tym samym zbudujesz pozycję eksperta w danej dziedzinie.

4. Spójrz w kalendarz

Co ciekawego bądź ważnego będzie się działo w najbliższym czasie? Może zbliżają się święta (typowe bądź nietypowe, dni wolne, rocznice)? Często obchodzimy jakiś dzień, musisz tylko zrobić mały research. Uważaj jednak, by nie przesadzić z ich ilością – nie chcesz chyba, żeby przez to ważniejsze posty zotały niezauważone?

W szczególności publikuj posty związane z tradycyjnymi świętami m.in. Bożego Narodzenia czy Wielkanocy (choćby życzenia świąteczne, jakieś typowe tradycje, czy przepisy). Jeśli prowadzisz biznes – pamiętaj też o Black Friday czy Cyber Monday (zaplanuj akcję sprzedażową i przygotuj ciekawy post na ten temat, zachęcający do skorzystania z promocji).

Od czasu do czasu zajrzyj również do kalendarza świąt nietypowych – doskonałą inspiracją jest strona kalbi.pl. Na każdy dzień przypisane są jakieś mało znane święta, imieniny czy ciekawe przysłowia. Każdy znajdzie coś dla siebie. Pamiętaj jednak, by treści te były powiązane z tematyką Twojej działalności i ciekawe dla odbiorców Twojej marki.

Przykład: prowadzę firmowy fanpage firmy ubezpieczeniowej. Planując content kalendarz, wykorzystuję święta nietypowe m.in. Dzień Ubezpieczenia Samochodu, Dzień Bezpiecznego Kierowcy czy Dzień Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i przygotowuję różne rodzaje treści (najczęściej edukacyjne bądź angażujące, nawiązujące do danego produktu).


Może Cię zainteresować: Sezonowy content – czym jest i jak go przygotować? >>


5. Opowiedz o sobie, swojej marce

Gdy brakuje Ci pomysłów na content lub doszło Ci sporo nowych obserwujących – opowiedz o sobie w ciekawy sposób. Przedstaw w formie posta lub video, o czym jest Twór profil, czym się zajmujesz oraz w czym możesz pomóc użytkownikom social mediów.

Temat możesz także ciekawie przedstawić na story np. w formie naklejki pytania lub ankiety, a przy okazji fajnie zaangażować swoich odbiorców. Przykładowo: założenia na Twój temat (pytania) – uważam, że… (odbiorcy kończą zdanie, a Ty odpowiadasz, czy tak jest, czy nie) bądź plansze, na których zaznaczysz, co wolisz (kawa / herbata, morze / góry itd.).

6. Przedstaw swój biznes

Prowadzisz biznes? Opowiedz o nim w ciekawy sposób! Mniej sprzedażowo, bardziej kreatywnie i angażująco.

  • Jakie produkty czy usługi oferujesz?
  • Dlaczego warto wybrać akurat Twoje produkty czy usługi? W czym są lepsze od konkurencji?
  • Co klienci mówią o Twoich produktach czy usługach?
  • Kto z Tobą współpracuje? Przedstaw swoich pracowników.
  • Jakie ciekawe sytuacje zdarzyły Ci się podczas pracy? Opowiedz anegdotki z życia sprzedawcy czy przedsiębiorcy.
  • Jak wygląda Twoja praca? Pokaż kulisy.
  • Chodzisz na szkolenia branżowe? Opowiedz o tym – pokaż, że troszczysz się o swoich klientów, dla nich rozwijasz swoją wiedzę.

7. Wykorzystaj ten sam content (recykling treści)

Nieustanne publikowanie contentu na wiele kanałów jednocześnie bywa męczące. Dlatego zamiast ciągle tworzyć nowe treści, skup się na tych, które masz – wykorzystuj je ponownie w pewnych odstępach czasu.

Możesz je przekształcić na inne formaty, pamiętając przy tym o specyfice danego kanału social media. Może to być: post, grafika, instakaruzela, stories, infografika, Rolka czy live.

Jak przykładowo wykorzystać te same treści na Instagramie?

  1. Przygotuj cykl postów na dany temat
  2. Porusz ten temat na story np. zrób Q&A i poznaj opinię odbiorców
  3. Przygotuj Rolkę
  4. Zorganizuj tematycznego live’a

Dzięki recyklingowi treści poszerzysz grupę odbiorców o sympatyków danego formatu. Testuj i patrz co się sprawdza. Pamiętaj też o aktualizowaniu i rozszerzaniu starego contentu.


Może Cię zainteresować: Content kalendarz – czym jest i jak go stworzyć? Zaplanuj content w social media >>


8. Korzystaj z generatora pomysłów

Korzystaj ze specjalnych serwisów, w których wystarczy wpisać interesujące Cię słowa kluczowe i automatycznie otrzymasz podpowiedzi, o czym możesz napisać materiał. W szczególności polecam Answer The Public – to skarbnica wartościowych pomysłów na content o dowolnej tematyce. Podpowiedzi otrzymasz w formie listy oraz drzewka, Dowiesz się z nich, o co najczęściej pyta Twoja grupa docelowa, a tym samym jakie ma problemy i potrzeby. Tym samym odpowiesz na ich bolączki, zyskasz nowych obserwujących oraz tematy do kolejnych treści postów czy stories,

9. Analizuj konkurencję i nie tylko

Analiza to klucz do sukcesu – znajdziesz tam wiele odpowiedzi. Regularnie zatem przeglądaj swoje statystyki i patrz, pod którymi treściami użytkownicy byli najbardziej zaangażowani (polubienia, komentarze zapisy, udostępnienia). Zastanów się, co ich tak zainteresowało, a następnie staraj się częściej poruszać tę tematykę bądź stosować ten typ postów (może to on przyciągnął ich uwagę?).

Śledź również działania konkurencji oraz inspiruj się jej treściami i hashtagami. Zobacz, jakie tematy porusza, co wzbudza największe zainteresowanie odbiorców oraz o czym prowadzą dyskusje w komentarzach. Pomoże Ci to stworzyć content realnie odpowiadający na potrzeby Twojej grupy docelowej.

Nie zapominaj także o obserwowaniu branżowych grup dyskusyjnych – to prawdziwa kopalnia wiedzy! Przykład: na jednej z grup marketingowych pojawił się post, że już niedługo w Creator Studio nie będzie można planować postów. Od razu opowiedziałam o tym na story, dzięki czemu zyskałam zainteresowanie odbiorców (z niektórymi podyskutowałam). Przekazałam im istotną informację oraz zaangażowałam ich.

10. Nadążaj za trendami

Real-time marketing to strategia opierająca się na nawiązywaniu w prowadzonych kampaniach do bieżących wydarzeń. Jej celem jest zwiększenie zainteresowania marką oraz dotarcie do szerszego grona odbiorców. Śledź zatem uważnie najważniejsze wydarzenia, obserwuj trendy i social media. Bądź kreatywny, czujny i szybki.

Przykładem dobrego RTM-u jest np. „In Poland we don’t say..”. czy „ęśąćź” mBanku. Akcje zyskały dużą popularność wśród marek i stały się prawdziwym viralem.

RTM to miła odmiana i powiew świeżości w dopracowanym content kalendarzu, ale pamiętaj o umiarze. Jeśli za często będziesz publikować takie treści, to szybko się znudzi Twoim odbiorcom, ale w momencie gdy dobrze go wykorzystasz – zaangażujesz ich.

Przeczytaj także inne wpisy z kategorii social media:

O autorze

Jestem Specjalistką ds. marketingu, pasjonatką kreatywnego contentu i skutecznej komunikacji.

Uczę, jak tworzyć skuteczny content oraz rozwijać markę.

Ze mną rozwiniesz swoją markę!