“Zarządzanie kryzysem w social media” M. Czaplickiej
- Tytuł książki: Zarządzanie kryzysem w social media
- Autor książki: Monika Czaplicka
- Wydawnictwo: Onepress
- Rok wydania: 2014
- Kategoria: social media
Pierwszą książką na temat sytuacji kryzysowych, którą przeczytałam była „PR w zarządzaniu sytuacjami kryzysowymi organizacji” M. Śliwińskiej. Tematyka wydała mi się dość interesująca zatem, gdy zobaczyłam pozycję “Zarządzanie kryzysem w social media” M. Czaplickiej, długo się nie zastanawiałam. Postanowiłam bliżej zgłębić temat w konkretnym medium.
1. Struktura
Książka składa się ze wstępu, 8 rozdziałów, podsumowania oraz słowniczka. Przedstawia wiele badań, wykresów oraz screenów z poszczególnych kampanii. Co ważne, autorka podzieliła ją na dwie części: teoretyczną, gdzie wyjaśnia podstawy m.in. czym jest kryzys, jakie są jego przyczyny i skutki oraz praktyczną, w której przedstawia dawne kryzysy w Polsce i na świecie. Książka płynnie przechodzi od ogółu do szczegółu.
2. Treść
Książka jest napisana prostym i przystępnym językiem dla każdego. Porusza najważniejsze kwestie związane z kryzysami w mediach, najpierw wyjaśniając istotę kryzysu, jego przyczynki i skutki, przebieg, a następnie odwołując się do samych social mediów. W poszczególnych rozdziałach można znaleźć komentarze osób z branży, które wypowiadają się na poruszany temat np. Michał Sławiński, twórca Czwartków Social Media czy Paweł Tkaczyk, strateg marki. Treści te znacząco podnoszą wartość tejże pozycji, tak samo jak opis kryzysów w Polsce i na świecie.
Z książki można dowiedzieć się:
- czym jest kryzys, jakie są jego przyczyny i skutki,
- jakie są rodzaje kryzysów,
- jak przebiegają i jak sobie z nimi radzić,
- dlaczego warto być na nie przygotowanym,
- o czym należy pamiętać podczas kryzysu i po,
- jak przebiegały popularne kryzysy w Polsce i na świecie.
3. Ocena
Jak zobaczyłam “Zarządzanie kryzysem w social media” M. Czaplickiej to od razu chciałam ją mieć. W końcu wiele marek prowadzi teraz komunikację w social media, więc warto znać i rozumieć zasady postępowania w razie kryzysu oraz umiejętnie nim zarządzać. Czy żałuję zakupu? Zdecydowanie nie. Autorka przedstawia genezę kryzysu, jego przyczyny i skutki, a następnie odwołuje się do social mediów. Szczegółowo wyjaśnia m.in. jakie są rodzaje kryzysów i najczęściej popełniane błędy oraz jak sobie radzić z negatywnymi komentarzami. To, co według mnie jest największą wartością tejże pozycji to zbiór case studies dotyczących kryzysów w Polsce i na świecie, a także merytoryczne wypowiedzi ekspertów. Dzięki nim można nauczyć się na cudzych błędach i wyciągnąć odpowiednie wnioski na przyszłość.
4. Podsumowanie
Książkę Moniki Czaplickiej z całą pewnością można nazwać kompendium wiedzy na temat kryzysów w social media. Stanowi idealne źródło informacji dla osób, które chcą świadomie działać w social media, a przede wszystkim dla tych, które prowadzą profile marek bądź planują w przyszłości. To jedyna pozycja na polskim rynku, która tak szczegółowo przedstawia tą tematykę.
Przeczytaj także inne wpisy z kategorii Recenzje: