Prowadzenie profilu w social media zajmuje naprawdę mnóstwo czasu. Są jednak triki, które znacznie usprawnią Twoją pracę. Możesz je wykorzystać zarówno na Facebooku, Instagramie, jak i blogu. Chcesz wiedzieć jakie? Przeczytaj artykuł.

1. Planuj, planuj, planuj

Planowanie sprawdza się w wielu aspektach życia. Wprowadza harmonię oraz poczucie panowania nad własnym życiem. Nie inaczej jest w social mediachdzięki niemu zachowasz regularność, będziesz w stałym kontakcie ze swoimi odbiorcami oraz zwiększysz szansę na pozyskanie nowych. Planuj zatem z wyprzedzeniem, ale nie zapominaj też o odrobinie spontaniczności.

Jak efektywnie planować?

  • Twórz miesięczny content kalendarz na dany miesiąc (w formie papierowej lub elektronicznej – najprościej w Excelu), gdzie rozpiszesz wszystkie pomysły (tematyka, copy, kierunek graficzny)
  • Ustal, ile postów tygodniowo lub miesięcznie jesteś w stanie publikować (nie musisz codziennie, ale przynajmniej 1-2 razy w tygodniu)
  • Zdecyduj, jakie będą to rodzaje postów (zdjęcia, karuzele, infografiki, wideo itd.)
  • Wyznacz dni, w które przygotujesz potrzebne materiały

Po opracowaniu content kalendarza skorzystaj z narzędzi umożliwiających automatyczne planowanie treści. W przypadku Facebooka i Instagrama są to Creator Studio oraz Business Suite. Narzędzia te posiadają podobne funkcje, jednak tylko w Business Suite możliwe jest planowanie stories.

Pamiętaj – liczy się jakość, nie ilość. Skup się zatem na wartościowych treściach, które rzeczywiście przydadzą się Twoim odbiorcom. Czasem lepiej publikować mniej, ale bardziej merytoryczne treści.

2. Twórz materiały na zapas

Masz zaplanowane posty? Świetnie! Miej jednak też jakieś zapasowe. Nie zawsze bowiem może wszystko pójść zgodnie z planem.. o czym sama nie raz się przekonałam. Przesunięcie premiery nowego produktu czy opóźnienia w przygotowaniu innego materiału (np. raportu) powodują lukę w content kalendarzu. W takiej sytuacji idealnie przydają się zapasy – dzięki nim zaoszczędzisz sporo czasu, nerwów, a także zachowasz regularność.

Opracuj zatem kilka uniwersalnych postów (np. edukacyjnych czy angażujących – fakty o Tobie, Twojej marce, zabawy typu znajdź różnicę), które możesz opublikować w każdej chwili. Przygotuj copy oraz zdjęcie / grafikę. Stwórz specjalny folder na komputerze, gdzie będziesz przechowywać materiały oraz regularnie dodawać kolejne. Pilnuj, żeby zawsze mieć co najmniej kilka postów do wyboru – w zależności od tego, czego w danym momencie możesz potrzebować. Uwierz – znacznie usprawnią Twoją pracę w social media.


Zobacz również:


3. Spisuj wszystkie pomysły

Stwórz w jednym miejscu (np. notesie, kalendarzu, notatniku w telefonie) własną bazę pomysłów, a także stale staraj się ją uaktualniać i rozszerzać. Wszystkie pomysły od razu zapisuj, nawet te proste i na pierwszy rzut oka wydające się bezsensowne – każde zagadnienie może być punktem wyjścia do stworzenia naprawdę wartościowego contentu.

Dzięki takiej bazie, nawet gdy poczujesz blokadę twórczą, zachowasz regularność w postowaniu oraz z łatwością przygotujesz content kalendarz na kolejny miesiąc. Co więcej, przyspieszysz sam proces planowania – nie będziesz siedzieć i wymyślać tematów od nowa, tylko zajrzysz do notesu czy notatnika i na spokojnie rozpiszesz pomysły z bazy na poszczególne dni tygodnia. Zaoszczędzisz naprawdę mnóstwo czasu, który będziesz mogła poświęcić np. na interakcję z odbiorcami.

Przykładowe źródła pomysłów na content:

  • portale branżowe,
  • Answer The Public,
  • kalendarz świat typowych i nietypowych,
  • statystyki,
  • komentarze i wiadomości od odbiorców,
  • konkurencja.

Więcej pomysłów znajdziesz na moim Instagramie oraz w newsletterze.


Przeczytaj także inne wpisy z kategorii social media:

O autorze

Jestem Specjalistką ds. marketingu, pasjonatką kreatywnego contentu i skutecznej komunikacji. W marketingu działam od 2019 roku.

Uczę, jak tworzyć skuteczny content oraz rozwijać markę.

Ze mną rozwiniesz swoją markę!