Praca w marketingu i PR – wszystko, co warto wiedzieć

Marzy Ci się praca w marketingu i PR? Zastanawiasz się, jak zacząć karierę w tej branży? Przygotowałam dla Ciebie kilka przydatnych wskazówek, które rozwieją twoje wątpliwości i pomogą znaleźć pracę marzeń!

1. Marketing i PR – na czym polega i dla kogo?

Praca w marketingu i PR nie należy do najłatwiejszych. Wymaga dużych pokładów kreatywności, wszechstronnej wiedzy z różnych dziedzin oraz bardzo dobrej organizacji. Innymi pożądanymi cechami dobrego marketingowca są także tzw. lekkie pióro, analityczny umysł oraz nieustanna chęć rozwoju. Branża ta ma za zadanie kreować wizerunek marki, promować jej ofertę za pomocą różnorodnych narzędzi (www, social media, reklamy itd), a także budować długofalowe relacje na linii firma – klient.

Można pracować m.in. w:

  • Agencji marketingowej
  • Agencji public relations
  • Domu mediowym
  • firmie po stronie klienta (w dziale marketingu i PR).

2. Praca w marketingu i PR – jak zacząć?

Karierę, jak w większości branży, zaczyna się od stażu. Nie oznacza to jednak pracy za darmo – firmy najczęściej oferują minimalne wynagrodzenie (choć nie wszystkie.. ponoć niektóre nadal nie płacą, co jest dla mnie niezrozumiałe). Taki staż trwa średnio 3 miesiące, jest to doskonały czas na rozwój i zdobywanie nowych umiejętności pod okiem przełożonego. Możesz zobaczyć, która działka marketingu i PR Cię najbardziej interesuje oraz w czym chcesz się dalej rozwijać. Po tym okresie zazwyczaj jest możliwość pracy na konkretnym stanowisku.

Niektóre firmy – niezależnie od stanowiska – proszą o wykonanie zadania rekrutacyjnego (najczęściej 1 – 3). Dzięki nim chcą sprawdzić praktyczne umiejętności potencjalnego kandydata, zazwyczaj pisarskie, graficzne i analityczne (np. posty na social media czy artykuł na bloga). Jest to szansa na wykazanie się, jednak w sytuacji, gdy zadania są zbyt czasochłonne bądź jest ich za dużo – nie warto. Lepiej wtedy zainwestować czas w wysyłanie CV na kolejne ogłoszenia. Oferty pracy i staży możesz znaleźć zarówno na stronach branżowych, jak i na stronach konkretnych firm – część z nich ma specjalną zakładkę “Kariera”. W takiej sytuacji wysyłaj CV nawet jeśli nie ma otwartej rekrutacji – może im się spodobasz i dostaniesz propozycję pracy?

Skup się także na:

  • szkoleniach (można wiele znaleźć online, staram się regularnie polecać te warte uwagi)
  • książkach branżowych (zobacz moje recenzje)
  • blogach branżowych (marketingowych i PR)
  • kursach online
  • praktyce

3. Praca w marketingu i PR – case study

Działalność w sieci

Swoją przygodę z branżą zaczęłam w czerwcu 2019 roku, gdy założyłam tego bloga. Chciałam zdobywać wiedzę, szlifować warsztat pisarski i umiejętności organizacyjne, a także motywować innych do rozwoju. Na podstawie tutoriali na YouTube i artykułów w Internecie postawiłam stronę na WordPressie oraz podłączyłam przydatne wtyczki takie jak Google Analytics czy formularz kontaktowy. Nauczyłam się obsługiwać system CMS, podstaw SEO i tworzenia dłuższych wpisów blogowych. Jednocześnie zaczęłam prowadzić Instagrama, gdzie uczę się budowania relacji z odbiorcami, regularności oraz generowania pomysłów na content. Dzięki działalności w sieci, zdobyłam zatem praktyczne umiejętności – polecam każdemu!

Agencja PR

Pierwszą poważniejszą pracę w branży zaczęłam w małej Agencji public relations (wrzesień 2019). Byłam odpowiedzialna za promocję wewnętrzną agencji, paru klientów oraz ścisłą współpracę z zewnętrznym grafikiem. Przygotowywałam materiały prasowe, zarządzałam treścią stron internetowych (przydała mi się praktyczna znajomość WordPressa) oraz organizowałam konferencje prasowe. W artykule Jak wygląda praca w public relations szczegółowo opisałam obowiązki i przydatne umiejętności w tej branży.

Dział marketingu i PR w korporacji

Po odejściu z agencji rozpoczęłam pracę w dziale marketingu i PR dużej korporacji (lipiec 2020). Zdobyłam ją dzięki doświadczeniu agencyjnemu oraz działalności w sieci (umiejętności pisania artykułów blogowych i obsługi Instagrama). Jako Asystentka ds marketingu jestem głównie odpowiedzialna za przygotowywanie contentu na www, bloga i Instagrama, a także obsługę systemu CMS, współpracę z zewnętrznym grafikiem, koordynowanie działań Agencji public relations, research oraz inne zadania zlecone przez mojego przełożonego.

Studia i praca – czy warto

W trakcie studiów II stopnia (stacjonarnie) na Uniwersytecie Warszawskim na kierunku Dziennikarstwo i medioznawstwo, spec. public relations i marketing medialny pracowałam najpierw w Agencji public relations, a następnie w korporacji. Praktyczne przez całe studia łączyłam studia (w tym działalność w Kole naukowym Strefa PR, gdzie byłam koordynatorem ds mediów społecznościowych) i pracę – czy żałuję? Oczywiście, że nie. Studia uczą teorii i myślenia, zaś praca – praktycznych umiejętności, których nie zdobędziesz na uczelni wyższej.

Owszem, nie tak łatwo łączyć dwa etaty (a nawet 3 jeśli dodatkowo prowadzisz działalność w sieci), ale naprawdę warto. Studia to najlepszy czas na rozwój, w szczególności naukę na żywym organizmie (koło naukowe czy własny blog). Wystarczy dobra organizacja i mnóstwo cierpliwości!

Przeczytaj także inne wpisy z kategorii Marketing i PR: